نشستن خطر ابتلا به بیماریها را افزایش می­دهد

22 ژانویه 2015- آیا انجام 45 دقیقه تا یک ساعت ورزش می­تواند تمام مضرات مرتبط با 8 ساعت عدم تحرک طولانی مدت در طی روز را برطرف نماید؟

براساس تحقیق جدیدی که نتایج آن در مجله سالانه طب داخلی) (Annals of Internal Medicineمنتشر شده است، مدت زمانی که فرد صرف نشستن در طول روز می­نماید با افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان و مرگ مرتبط است، این ارتباط صرفنظر از انجام ورزش منظم برقرار است.

اگرچه باور عمومی اینست که شیوه زندگی بی تحرک بر سلامت افراد تأثیر بدی دارد اما تا کنون درباره تأثیر انجام ورزش منظم در کاهش مضرات بی تحرکی تحقیقی انجام نشده است.

دکتر Alterنویسنده ارشد این مقاله از مؤسسه توانبخشی تورنتو در دانشگاه UHNو انستیتو ارزیابی علوم بالینی در کانادا می­گوید: چیزی که ما نمی­دانستیم این بود که آیا ارتباط بی تحرکی و نشستن طولانی مدت با خطر ابتلا به بیماریها به دلیل کمبود ورزش است؟

دکتر Alterو همکارانش با متاآنالیز 47 تحقیق، اطلاعات مدت زمان نشستن افراد در طول روز و مدت زمان انجام ورزش آنها را بررسی کردند. نتایج نشان داد هرچه مدت زمان نشستن طولانی تر باشد احتمال ابتلا به بیماریهایی نظیر دیابت نوع 2، بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان سینه، کولون و تخمدان بیشتر است، احتمال مرگ در افرادی با بیشترین زمان کم تحرکی 24 درصد بیش از افرادی با حداقل مدت زمان نشستن است.

در یکی از مطالعات پیشین مشخص شده بود که خطر بستری شدن در بیمارستان در افرادیکه کمتر از 8 ساعت در طول روز بحالت نشسته هستند، 14 درصد کمتر از افرادیست که 8 ساعت یا بیشتر در حالت نشسته وقت خود را در طی روز سپری می­کند.

بزرگترین خطر سلامت مرتبط با نشستن طولانی مدت، در این بازنگری مربوط به افزایش 90 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است.

اگرچه ارتباط مدت زمان نشستن با خطر ابتلا به بیماری در میان افرادیکه زمان کمتری را صرف ورزش می­کنند، بارزتر بود اما در این تحقیق مشخص گردید که نشستن طولانی مدت صرفنظر از انجام ورزش با ضعف سلامت افراد در ارتباط است.

دکتر Alterمی­گوید: انجام 30 تا 60 دقیقه ورزش در طی روز سلامت افراد بی تحرک را تضمین نمی­کند. او می افزاید: ورزش و مدت زمان نشستن در طول روز دو فاکتور مجزا از یکدیگرند و ما به اصلاح هردو آنها نیاز داریم: ورزش بیشتر و کاهش مدت زمان نشستن.

در حالت ایستاده ماهیچه های خاصی در بدن به فعالیت بیشتری برای راست نگه داشتن ما می­پردازند در حقیقت بدن در حالت ایستاده دوبرابر حالت نشسته کالری می­سوزاند، بنابراین جدای از انجام ورزش، یک استراتژی مفید برای کاهش خطر ابتلا به بیماریها، افزایش مدت زمان ایستادن است.

 یک فرد معمولی بطور متوسط نیمی از روز خود را در حالت نشسته بسر می­برد (تماشای تلویزیون، کار پشت میز یا کامپیوتر). دکتر Alterمی­گوید: مطالعات ما نشان می­دهد با وجود فواید سلامت انجام ورزش، باز هم نشستن طولانی مدت مضرات بیشتری را بهمراه دارد که فعالیت بدنی بمدت 30 دقیقه در روز نمی­تواند مضرات بیست و سه ساعت و نیم بی تحرکی را جبران کند، بهمین علت لازم است با افزایش مدت زمان ایستادن و کاهش مدت زمان نشستن به 2 تا 3 ساعت در طول روز (12 ساعت روشنایی) خطر ابتلا به بیماریها را کاهش داد.

این استراتژی نباید جایگزین انجام ورزش شود زیرا خطرات تهدید کننده سلامت برای افرادیکه به ورزش نمی­پردازند با شتاب قابل ملاحظه ای سریعتر اتفاق می­افتند.

دکتر Alterخاطر نشان کرد هیچ یک از مطالعات بررسی شده در این متاآنالیز مطالعه ای تصادفی و شاهد دار نبود. بنابراین نمی­توان بطور قطعی علل مستقیم بروز بیماریها را نشستن طولانی مدت تلقی کرد و در این تحقیق تنها به ارتباط این دو اشاره شده است.

منابع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/Too-much-sitting-could-increase-the-risk-of-type-2-diabetes,-regardless-of-exercise-97212973.html

 

http://www.medicalnewstoday.com/articles/288333.php